måndag 21 mars 2011

Igelkottens elegans

Jag har sett filmen Igelkottens elegans /2010 i regi av Mona Achache. Detta är hennes debut och jag bara älskar hennes klipp, hennes närbilder på ansiktsuttryck och att hon lyckats fånga ytterligare nyanser hos bokens karaktärer. Tempot är snabbt och för att hinna ta del av den elva åriga Palomas tankar och kreativitet var jag bara tvungen att se filmen två gånger. Paloma Josse spelas av av den fantastiskt charmiga Garance Le Guillermic. Hennes motspelerska Madam Michel spelas av Josiane Balasko. På tisdag ska vi diskutera boken Igelkottens elegans i min bokcirkel Sticka och läs och det känns så roligt att nu också ha sett filmen. Något som tog mig ganska lång tid att hitta när jag letade på nätet var vem som skrivit filmmusiken. Och ja det var förstås den libanesiska kompositören Gabriel Yared. Han har bla komponerat musiken till filmerna Den engelska patienten, Åter till Cold Mountain och senast Coco Chanel & Igor Stravinsky. Filmen är verkligen värd att se och musiken får högsta betyg. Filmen finns nu att hyra på biblioteket i Nynäshamn.

Inga kommentarer: