onsdag 7 april 2010

Berättelsen om Edgar

Hej igen alla där ute, det har gått några veckor sedan sist och jag har precis som ni också haft en lång och skön Påskhelg. Jag har hunnit läsa några böcker under dessa veckor och först ut här blir Berättelsen om Edgar / 2009. Detta är David Wroblewskis debut och boken mottogs med jubel i USA om man får tro baksidestexten. Vad säger ni om 610 sidor! Berättelsen tilldrar sig på en gård i Wisconsin. På gården bor Gar och Trody som driver en kennel som skapades av Gars far. Gar och Trody längtar efter ett barn och efter flera missfall föds Edgar. Edgar föds stum. Han hör och av en tillfällighet kommer en kvinna till gården som är teckenspråkslärare då Edgar bara är ett halvår gammal. Vid Edgars sida finns från första dagen en tik som heter Almondine och hon blir den som läser av Edgars behov och blir hans röst men framförallt hans bästa vän. En vacker dag dyker Gars bror Claude upp och då börjar det hända saker. Jag sträckläser de 200 första sidorna men sedan blir berättelsen bara för mycket ord och de religiösa och övermänskliga händelserna gör att jag börjar snabbläsa. Det här är en tragisk familjehistoria som säkert kan få många ögon att tåras så även mina. Men berättelsen är bara för mycket!

Inga kommentarer: