måndag 3 maj 2010

Hachiko

Jag tror Lasse Hallström gillar hundar och då tänker jag först och främst på filmen Mitt liv som hund som var en riktigt bra film, det var visserligen inte en hundfilm men ändå. Den film han nu regisserat Hachiko, en vän för livet /2010 bygger på en japansk film med samma namn från 1987. Här är det hunden som har huvudrollen. Denna trofasta och lojala hund Hachi väljer Richard Gere att bli sin husse. Hachi skickas som valp från Japan till någon, men hamnar på fel station i en stad i USA, och där finns denne vänlige musikprofessor Parker som tar hem honom. Ja visst rann ett litet flöde av tårar utefter min kind då Mr Parker dör och Hachi dag efter dag sitter och väntar på sin husse utanför tågstationen. En så trofast vän, tänk om man hade det ändå! Filmmusiken tillika pianoklinket, som recensenten i GP uttrycker det, är skriven utav den polske kompositören Jan A.P. Kaczmarek. Jag tycker nog musiken är den största behållningen i denna överdrivet rörande film.
Filmen finns att hyra på Nynäshamns bibliotek.

Inga kommentarer: