fredag 17 april 2009

Dödsbud

Kunde inte låta Påskhelgen passera utan en deckare. Jag har läst Dödsbud /2009 av Mark Billingham. Detta är den sjunde boken i serien om kriminalkommissarie Tom Thorne. Jag älskar verkligen deckare, ända sedan jag gick på bibliotekshögskolan 1988 och fick min första inblick i den världen. Samtidslitteratur på högsta nivå. Här i Mark Billinghams deckare får jag lära känna Tom Thorne. Flera jag lärt känna är Ann Lindell (Kjell Eriksson), eller Harry Hole (Nesbö). Dessa olyckliga poliskommissarier, hur i hela friden ska de kunna förhålla sig till den ondska de möter i sitt arbete? Dessa tre är bara exempel på krimmare som måste ta ställning till etik och moral och vad som ska lämnas till åklagaren eller till det egna samvetet. Vilka är deras egna motiv för hämnd? Vad vill de gå med på eller delge åklagamyndigheten. Egna spelregler finns hos dem alla, politiska eller personliga. Jag bara gillar det här, moral och etiska frågor på högsta nivå.

Inga kommentarer: