tisdag 21 april 2009

Rachel getting married

Tyvärr var filmen Rachel getting married /2008 inte en film i min smak, eller jo, eller nej. Jag är i en period då jag inte vet varken in eller ut. Filmen är regisserad av Jonathan Demme som gjort en hel del dokumentärfilmer under de senaste åren. Hans stora uppmärksammade film är När lammen tystnar.
Rachel getting married är en mycket sorglig film. Rachel spelas av Rosemarie DeWitt och hon är systern i familjen som alltid fått stå tillbaka då hennes storasyster haft stora drogmissbruk och varit den i den splittrade familjen som hela tiden stått i centrum. Kym, storasyster, spelad av Anne Hathaway gör här en bra rollgestaltning. Det är först i slutet av filmen som en förklaring kring denna problematik blir synliggjord och får sin brutala uppgörelse. Kym blir centrum även under Rachels bröllop då hon under sin permission från det behandlingshem hon varit inlagd på fortfarande har behov av att provocera. Filmen är överraskande på det sättet att bröllopsgästerna kommer från helt olika kulturella bakgrunder. Här finns alla etniska grupper representerade och närvarande. Inte oväntat då Jonathan Demme arbetat med att belysa rasmotsättningar och etniska olikheter i USA i sina dokumentärer. Här finns inga etniska motsättningar över huvud taget. Det som är kärnfrågan i filmen är den ouppklarade familjeproblematiken.
Visst är filmen sevärd och den kommer inom kort till biblioteket.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Jag har varit sugen att se denna film ett tag, men varje gång jag kommer till affären för att hyra den är den uthyrd. Få se om jag tycker om den eller känner samma sak som du, vi brukar ju tycka rätt lika, så efter dina ord, så är mitt sug inte lika stort

Anonym sa...

Hej Lena, sevärd som sagt, ska bli spännande att läsa vad du tycker när du sett den.
Signe