söndag 7 juni 2009

Revolutionary Road

Två filmer såg jag i helgen. Jag började med Revolutionary road /2009. Det kändes rätt att ha läst boken innan, jag kunde fylla på med det jag saknade i filmen. Dialogen och handlingen var direkt tagen ur boken som om boken var ett rent manus. Ett bra manus. Jag tycker ändå att filmen gav mig en tydligare bild av komplexiteten i äktenskapet mellan Frank och April. Den svenska översättningen skiljer sig en del i filmen jämfört med bokens, exempelvis när Frank inleder ett förhållande med en av sekreterarna på kontoret och de sitter på en restaurang. Han ringer till kontoret och säger att hon tyvärr inte kan komma tillbaka då han skickat henne till reservdelsavdelningen (i boken) och i filmen till informationsavdelningen. Kate Winslet gör en fantastisk rollprestation och den lite rundlagda Leonardo di Caprio kommer inte långt efter.
Filmen finns snart att hyra på biblioteket.
Rekommenderas!

Inga kommentarer: