måndag 1 juni 2009

Revolutionary Road

Jag har läst Revolutionary Road /1961 av Richard Yates. En klassiker i allra högsta grad, men inte tidigare översatt till svenska. Att den kommit i svensk översättning just nu hänger självklart ihop med filmen med samma namn. Trots att den skildrar det amerikanska samhället på femtiotalet har den hög aktualitet även idag, förortslivet om så här i Sverige eller USA. Unga människors förväntningar på livet, en tro på det lyckliga idylliska äktenskapet. Livet i den lilla villan med två små barn. Vad händer när livet inte blev så som man tänkt sig, när verkligen kryper in som förtärande fukt. När varken hon eller han lever det liv som de trodde eller ville leva, då drömmer man om att förändra, varför inte flytta till en ny stad, söka ett nytt arbete, eller ge sig själv tid att fundera över, vem är jag, eller vad vill jag? För paret Wheeler hägrar Paris. Drömmar om en ny framtid. Men det hela slutar i katastrof. Det ska bli otroligt spännande att se filmen då Yates text är så fylld av precis kärnfull dialog.
Boken är en av vårens största läsupplevelser.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Ett måste att läsa efter Vägen och Oates dagböcker inser jag när jag läser din recension.

Anonym sa...

Hej Lena, jättekul att jag kan inspirera!
Signe