lördag 10 oktober 2009

Öppen grav

Det är med sorg och glädje jag läser Kjell Eriksson sista bok om Uppsalapoliserna, Öppen grav/ 2009. Kjell Eriksson har under lång tid varit en av mina absoluta favoriter när det gäller kriminalromaner. Han är så insiktsfull och tydlig, samtidigt så politiskt träffsäker och skriver med ett fantastiskt poetiskt språk. I boken Öppen grav skildrar han Uppsalas alla samhällsklasser, allt från nobelpristagre till tjänstefolk, alla personer han beskriver äger någon form av skuld, obefogad för flertalet, skapad av de som har makt och möjlighet att utnyttja. Alla personer i boken genomgår en förändring, en utveckling, speciellt Ann Lindell som är den polis som varit med i alla de tio böckerna. Nu är det dags för henne att göra upp med sitt förflutna, sin kärlek till mannen på Gräsö. En trädgårdsmästare dyker också upp i denna bok också han vill en förändring, här kan man om man vill tolka in Kjell Eriksson själv som ju är trädgårdsmästare vilket han arbetar som förutom att skriva. Det går inte att avslöja vad som händer denna trädgårdsmästare men jag skulle kunna säga att det är symboliskt. När Kjell Erikssons trädgård går i vila på hösten åker han utomlands för att göra research för sin nya bok. Jag är mycket nyfiken på vad som nu kan komma ur hans tankar.
Jag rekommenderar er som aldrig läst Kjell Eriksson att börja från början med hans författarskap. Första delen i serien om Uppsalapoliserna heter Den upplysta stigen /1999.

Inga kommentarer: