söndag 7 mars 2010

Svinajakten

Varför läste jag nu Svinajakten /2009 av Anna Bovaller. Jo av den enkla anledningen att hennes andra bok Svärmaren /2010 kommer till biblioteket vilken dag som helst. Dessutom tycker jag om att läsa deckare och det gäller ju i mitt yrke att hålla sig uppdaterad. Tyvärr måste jag nog ändå göra er besvikna, detta var ingen höjdare. Inget nytt under solen så att säga. Mycket lättläst och en stunds avkoppling dock, inget fel i det och jag kommer att rekommendera den till våra låntagare men med ett litet men. Det har jag nu lärt mig genom att följa Let´s dance att man faktiskt alltid har med det där lilla men...
Huvudpersonen här är jurist, Petra Wester, hon blir indragen i en bouppteckning då en tidigare vän och älskare, Sten Backman, dör av ett vådaskott. I Sten Backmans nytecknade testamente finns en klar önskan att just Petra ska ta hand om bouppteckningen. Petra blir indragen i intriger, dolda affärsuppgörelser och leker katt och råtta lek med poliserna på Österlen. Här finns inte tillstymmelse till politisk insikt eller samhällsanalys, inget djup eller funderingar över människors inre kaos.

Inga kommentarer: