torsdag 11 september 2008

Elva

Ut åker Elva /2008 av Arne Dahl. Jag har läst en tredjedel men ger nu upp. Den är uppbyggd som många av Arne Dahls tidigare böcker, vi besöker alla deltagarna i A-gruppen, i deras olika liv för att hämta in dem. De ska samlas till en återträff flera år efter att de splittrades som grupp. Det känns tyvärr alltför upplagt och det drama som inleder boken, på musketörernas tid, är inte tillräckligt spännande och tidsenligt för att få mig att vilja veta slutet, för det är den gåtan som A-gruppen ska lösa, tror jag. Tyvärr Arne men kanske jag återkommer till din bok vid ett annat tillfälle. Jag beger mig i stället till Gotland och Mari Jungstedts roman Den mörka ängeln /2008. Nu behöver jag inte tänka alls, hennes upplägg är, mordet först och sedan fem sidor, nytt kapitel, och nya fem sidor, nytt kapitel och nya fem sidor. Det känns så tryggt och lätt. Hennes språk är också enkelt och smidigt, jag bara flyter med och efter varje kapitel kan jag glömma allt jag läst.

Inga kommentarer: