måndag 12 juli 2010

Bonjour Sagan

Såg en film i helgen, en som vi haft ett tag på biblioteket men som jag valt bort. Men nu vill jag verkligen rekommendera den, Bonjour Sagan /2008 (inspelad 2005). Filmen är gjord av Diane Kurys med den porträttlika skådespelerskan Sylvie Testud i rollen som Francoise Sagan.
Francoise Sagan föddes 1935 och gick bort 2004. Diane Kurys har gjort en film om Sagans utsvävande liv, hennes tunga missbruk av både alkohol och kokain, hennes liv i rikedom, när pengar fanns, hennes kärleksliv tillsammans med både män och kvinnor. Hennes bok Bonjour Tristesse kom ut 1954 och blev en bästsäljare världen över. Jag har inte läst den men har ställt mig i kö på det exemplar vi har. Boken Bonjour Tristesse finns också med titeln Ett moln på min himmel. Fantastisk när en film lyckas lyfta fram en författare som får mig att vilja läsa och lära känna ett författarskap och en människa.
I tidningen FOKUS kan du läsa en bra artikel om Francoise Sagan.

Inga kommentarer: