onsdag 7 juli 2010

På andra sidan solen

I helgen lyssnade jag till boken På andra sidan solen /2010 av Maria Ernestam. Anna-Maria Käll läser och hon är en av mina favorituppläsare, bla därför att hon inte tar över i utspelande skådespeleri. Vanligare och vanligare blir det att författarna plockar in personer från sina tidigare böcker och låter händelser länka i varandra. Man behöver absolut inte läsa hennes tidigare böcker för att förstå På andra sidan solen, men lite lustigt är det. Jag tänker då på Maeve Binchy som jag skrev om i mitt förra inlägg. Lite kort om handlingen: Viola, hennes man Axel och deras två tonårsdöttrar ska tillbringa påskhelgen i ett lånat hur i Skåne. Nära ligger det vårdhem där Axels mamma är intagen. Hon lider av demens och när de besöker henne vet de inte om hon kommer att känna igen eller minnas dem. Axel har sedan en tid tillbaka varit svårt sjuk och äktenskapet knakar då Axel blir allt mer elak och oigenkännbar. När Viola besöker vårdhemmet blir hon inbjuden att dricka kaffe hos Lea. Lea låter Viola läsa ett par noveller som hon skrivit. Här kommer nu det andra spåret i boken, Lea och hennes tid som missionär i Kenya och senare Kina. Boken rör sig kring de stora livsfrågorna, kärlek, sorg, lögner och svek. Jag lägger boken i min kategori braböcker.

Inga kommentarer: