torsdag 8 juli 2010

Francys testamente

När jag körde hem från Mölle efter midsommarfirande lyssnade jag till Francys testamente /2010 av Amanda Lind uppläsare här Julia Dufvenius. Här är det inte någon hemlighet att Amanda Lind är en pseudonym. Det visste jag inte innan jag lyssnade vilket blev en rolig överraskning då jag letade efter recensioner.
Jag börjar tro att det finns en liten maffiaboss inom mig själv också då jag körde hem till Nynäshamn på sex timmar. Jag gjorde endast ett stopp på en självbetjäningmack iförd solglasögon och neddragen luva. Körde som en fartdåre gjorde jag ju.
Jag föstår att Amanda Lind måste haft roligt när hon skrev om Francy, tvåbarnsmor tillika maffiaboss. Hon tränades att ta över en av Stockholms största gangster organisationer redan som treåring av sin far. Francy är en både kallblodig mördare och en djupt deprimerad känslofull terapeutberoende kvinna. De råaste morden genomförs dock av hennes medhjälpare Lilla Marie som har en fallenhet för att samla på fetischer och de är många kan jag avslöja. Handlingen förs framåt av att en konkurerande organisation gör entré i Stockholms undre värld. Boken var riktigt rolig, spännande så det räckte för mig och jag tycker Amanda Lind har försökt göra ett djuplodande porträtt av en kvinna som har många vägval i livet att göra. Boken är väl värd att läsa.

Inga kommentarer: