måndag 14 juni 2010

Dag två i Bulgarien


Idag på förmiddagen beslöt jag mig för att besöka mina medresenärer som bor en halvtimmes färd härifrån i Sunny Beach. Från vänster, Filip, Marc och min son Olle. När lokalbussen äntligen kom efter 40 minuters väntan var den förstås fullsatt. Det var bara att snabbt haffa en svarttaxi.12 leva, ca 60 svenska kronor senare och ett intressant samtal med en ung student som för att kunna fortsätta studera tagit sig hit till kusten för att få in pengar till nästa termin, var jag framme vid målet. Den unge taxichauffören var inte glad över Bulgariens medlemskap i EU då han menade att medlemskapet endast understöder den inhemska korruptionen. Hans syster har flyttatt till England och där utbildat sig till lärare. Det är säkert en möjlighet om man har ett startkapital. Min taxichaufför menade att korruptionen har ökat oerhört de senaste åren. De rika blir rikare och de vanliga arbetarna får det sämre. Själv har jag troligen gynnat de redan rika genom av befinna mig i landet.

Inga kommentarer: