söndag 6 februari 2011

Huvudjägarna


Jag har lyssnat till boken Huvudjägarna /2011 av Jo Nesbö. Jag känner mig mer bekant med titeln headhunter/rekryterare, arbetet med att hitta och erbjuda rätt person rätt arbete. Boken är spännande från första till sista sidan. Den som läser här är Jonas Malmsjö och han läser alldeles utmärkt. Men... jag saknar Harry Hole, min favorit bland de hårdkokta antihjältar som jag blivit förälskad i. Jag tror inte det kommer fler böcker med Harry Hole som huvudperson. Jag kommer faktiskt inte ihåg om han dog i sista boken eller om han bara blev lite trött! Att man kan bli så glömsk...lider jag av någon sorts alzheimer? Här möter jag dock den nye huvudpersonen som Jo Nesbö introducerar, Roger Brown. Roger Brown kommer med all säkerhet att komma tillbaka i nästa bok av Jo Nesbö. Allt går fel för Roger Brown, hans fru bedrar honom?, hans konst tjuvsmedarbetare lurar honom?, hans förmåga att hitta den rätta personen till toppjobbet fallerar, mannen är inte den han tror att han är?. Inget som jag tror ska hända här händer, historien är helt oförutsägbar. Gillar du inte hårdkokta deckare ska du inte läsa denna bok. Mycket blod rinner mellan raderna...

Inga kommentarer: