måndag 7 februari 2011

Osynlig


Jag har läst boken Osynlig /2010 av Paul Auster. Det är faktiskt den första av hans böcker jag lyckats ta mig igenom. Det beror helt och hållet på mig, jag har troligen inte varit i fas. Denna bok av Paul Auster kan jag verkligen rekommendera. Året är 1967, det år som allt händer huvudpersonen. Huvudpersonen är Adam Walker, en ung man 1967, han ville då bli en berömd författare. Nu många år senare skickar han sin text till sin studentkamrat, Jim Freeman, som lyckades med det han misslyckades med. Hans text är indelad i fyra delar, höst, vinter, vår och sommar. Det är många historier inuti historier vilket är Paul Austers kännemärke. Här finns historiens nav, den onde Rupert Born. Kärleken till systern Gwyn, förhållandet med Rupert Borns älskarinna, resan till Paris där han träffar kvinnan som Rupert Born ska gifta sig med. Men vem är det som är osynlig?

Inga kommentarer: