måndag 19 januari 2009

Sammankomsten

Jag börjar med att säga att detta inte är en bok i min smak. Ärligt, jag läste alla sidor, alla ord. Ibland händer det att jag skummar och hoppar över. Här får jag aldrig fatt i huvudpersonen Veronica, hon glider undan och blir inte tillräckligt synlig som människa. Hon söker sig själv lika mycket som hon söker sin bror Liam. Vilket böcker oftast handlar om, att söka sig själv. Men hon blandar sig i så många människors tankar och liv så det roddar ihop sig, i alla fall för mig. Hon lägger orden i munnen på sin mormor, sin mamma, sin man, sina syskon, sina barn. Visst stundtals poetiskt men alldeles för ojämnt. Tänk om hon fokuserat enbart på Liam och sig själv. Liam borde fått en alldeles egen bok, pojken som blev sexuellt utnyttjad vid nio års ålder. Det är synd att avslöja men boken blir som bäst mot slutet då den stora familjen samlas för att ta avsked av Liam som dött och detta genom självmord. Observera, jag tycker boken blir som bäst i slutet! Boken heter Sammankomsten /2008 och är skriven av Anne Enright. Anne Enright är uppväxt i en stor katolsk familj på Irland, detta kan vara delvis självbiografiskt, vilket jag inte har en aning om. Jag hade väntat mig mer av Anne Enright, vinnare av Bookerpriset 2007.

Inga kommentarer: