fredag 27 februari 2009

Vädermannen

Läser Vädermannen /2008 av Ulf Lundell. Önskade att jag inte. Vilken otroligt skitdålig roman. Vilken fasansfull kvinnosyn huvudpersonen George har. Visst vädret är fantastiskt och spännande när det driver in över Österlen. Vilket landskap att vandra/promenera i. Och han är duktig på ta hand om sin trädgård, klippa gräs och plantera diverse dyra växter. Men nej, vilken åldrig 60-åring och tragisk figur detta är! Jag har kommit till sidan 221 och har 200 sidor kvar. Om det inte vore för att vi beslutat att läsa denna i bokcirkeln hade jag bränt den på bål!

4 kommentarer:

Anonym sa...

Jag har haft svårt för Ulf Lundell så länge jag kan minnas, kanske för att både min mamma och pappa dyrkade denna man och lyssnade på hans hemska skivor i bilen på våra bilsemestrar. Jag tror verkligen denna man har en kvinnosyn som är lite föråldrad. Men min man läser just nu denna roman och han tycks se något i Lundell som jag inte kan. Han tycker hans romaner är lättlästa, jag får väl höra om några månader när han väl läst ut den vad han tycker om den. Jag kommer aldrig öppna en roman av denna man.

Anonym sa...

Hej Lena, häftigt tycker jag att du inte kommer läsa Ulf Lundell. Spännande att höra vad din man tycker. Den ärlättläst men jag driver snabbt över sidorna. Det roddar verkligen ihop sig nu mot slutet, kvinnorna i hans liv samlas och gör livet surt för huvudpersonen George. Det är mycket synd om honom, suck och åter suck!
Ha det bra.
Helen

Anonym sa...

För mig är det självklart att man allra helt vill slippa läsa böcker där huvudpersonens kvinnosyn (eller syn på världen) är helt oproblematisk. Böcker ska inte smeka läsaren medhårs, utan tvinga fram egna välgrundade ståndpunkter. Att börja formulera tankar kring hur den här mannen (Georg) tänker och varför han tänker som han gör är ju det som gör att man få ökad förståeöse för människors olikheter.

Anonym sa...

Lena Johansson, jag håller med till fullo. Kunde inte sagt det bättre själv. Det ska bli intressant att diskutera den i bokcirkeln just för att se om mina egna tankar och formuleringar håller.
Signe