torsdag 2 oktober 2008

Ett glas mjölk, tack

Jag har nu sträckläst romanen Ett glas mjölk, tack /2008 skriven av Herbjørg Wassmo. Boken handlar om trafficking och människohandel. Jag sitter här och funderar över om män är ett av de största samhällsproblemen som existerar idag? Politiker världen över kanske borde fundera över om män skulle fråntas sina mänskliga rättigheter helt enkelt. Män kanske borde förslavas och leva i förtryck mellan si så där femton till tjugo års ålder. Eller kanske från att de föds till dess att de dör. Eller kanske man kunde inplantera ett chip som placerade dem med långtidsverkan på avdelningen D, med underavdelningar, på biblioteket. Så kunde man ta ut dom ibland och damma av dem och vid kortare tillfällen släppa ut dom på öppna markanden, för fortplantning tex. Vill du läsa en helt fantastisk men sorglig/insiktsfull/deprimerande roman om en ung kvinna som fråntas sitt liv, men trots det har sina drömmar och sin bakrund/sin barndom levande kvar i minne, då ska du läsa denna roman. Jag har läst många böcker som handlar om trafficking men ingen som så starkt tränger in och ger sig i kast med det inre psykologiska förloppet, det som krymper en själ från att vara stor och stark till att bli ett ynkligt litet russin.

1 kommentar:

Anonym sa...

Där ser man ett exempel på hur starkt man kan påverkas av en bok. Du låter just nu som några av mina kurskamrater när jag läste genusvetenskap, de hetsade upp varandra till att bli manshatare. Men det är samtidigt viktigt att ta del av problemen i vårt samhälle genom att läsa olika levnadsskildringar.