söndag 19 oktober 2008

Kvinnorna på 10:e våningen

Om jag inte hade varit på bokmässan i september så hade jag nog inte läst Kvinnorna på 10:e våningen /2008 av Karin Alfredsson. Det hade varit en förlust vet jag nu efter att ha läst boken. För mig gick mässan i kvinnornas tecken, jag lyssnade till flera kvinnliga författare, bland annat Marie Oskarsson som pratade om sin bok Min lilla röda och Denice Rydberg som pratade under rubriken Hångel och romantik. Men det seminarium som gav mig mest var Mamma med risk för sitt liv.
Kattis Ahlström ledde samtalet med Karin Alfredsson och Kataraina Wennstam. Alla tre är Mammaambassadörer i föreningen RFSU. Det som dessa tre kvinnor arbetar med och säkert fler med dem är att starta projekt i tredje världen som stödjer utbildningar av bla barfotabarnmorskor. Det som har varit på gång en tid är utbildningen av barnmorskor i Nicaragua. De arbetar också med att få kvinnor i tredje världen att utbilda och informera systrar om Aids och Tbc. 5 milj. kvinnor drabbas varje år av Aids och Tbc i tredje världen. Var 6:e kvinna i Afghanistan dör under förlossningen. Detta är några av de siffror Kattis Ahlstöm lyfter fram. Varför ligger inte denna fråga högre upp på agendan inom tex FN, Röda korset och inom EU. Ett av skälen beror på att Katolska kyrkan stoppar.

Karin Alfredsson skriver i sin bok där huvudpersonen Ellen Elg arbetar på ett sjukhus i Vietnam som barnmorska att, kvinnan är gjort av tyg och mannen av guld. I Karin Alfredssons första bok om Ellen är hon i Zambia och arbetar och nu vill jag ju läsa den också, 80 grader från varmvattnet. I Zambia tar Ellen och hennes man hand om en liten flicka som de senare adopterar. Ellen och Björn är tveksamma om de kan ge sig av till Saigon med ett så litet barn men beslutar sig för att göra det då Björn har möjlighet att vara hemmapappa. Jag tycker Karin Alfredsson lyfter fram kvinnans situation i Vietnam, inte enbart de utsatta och fattigas som måste betala för att överhuvud taget komma in och få vård och hjälp på sjukhuset utan även belyser hon kvinnans position i hemmet och som yrkesarbetande. Här ligger mycket forskande bakom det förstår jag. Huvudhändelsen i boken är att från sjukhuset försvinner nyfödda barn och det som gör det till en thriller är frågan vem som ligger bakom och var tar de nyfödda barnen vägen. Ellen är inte en kvinna som tvekar, hon har inget att förlora på att ta reda på sanningen. En mycket läsvärd och informativ bok. Rekommenderas!

1 kommentar:

Anonym sa...

Hej igen!
Läs även 80° från Varmvattnet av Karin Alfredsson - om du inte redan gjort det.

Elisabeth på Edbo :-)