torsdag 16 oktober 2008

Watershed

Nu ska jag ge ett omdöme om något jag aldrig trodde jag skulle skriva om, death metal eller om du så vill kalla det, metal. Gruppen Opeth släppte sitt åttonde? album i juni i år, Watershed. Vi fick albumet till biblioteket idag och min vana trogen försöker jag lyssna till det mesta vi köper in. Åhh, tänkte jag när jag lyssnade på fösta låten, det här påminner ju om mina, bland många, favoriter Eagles. Men nej, det är det absolut inte hela vägen igenom. Här kan du lyssna till spår ett, Coil.



Det här gillar jag!
Gruppens grundare och sångare Mikael Åkerfeldt har en helt underbar röst. Hans gitarrspel är också helt fantastiskt Ytterligare ett spår jag gillar är Burden, nr 3, av sju. Jag virrar runt på olika sidor och lär mig nya ord som dödsprogmästare, blästrande blastbeats, growl och starkt outro. Min kompis Kim kan mycket om detta och det får bli en intervju där, om alla dessa ord. Det 6:e spåret är fullständigt njutbart, Hessian Peel. Nu gäller det att lyssna och åter lyssna för att ta in texterna också. För övrigt är det bara growl och åter growl och det är inte min melodi.

2 kommentarer:

Kim sa...

Wow, som alltid lyssnar du fördomsfritt på det du hör, Signe :) "Pocelain Heart" är inte dum den heller. Och jag tror inte det growlas ett enda dugg där faktiskt... (visserligen enda nackdelen enligt mig ;)

Metallbibliotekarien sa...

Hoppas verkligen du genomför intervjun med Kim - det hade varit synnerligen intressant läsning om du dessutom hade publicerat den. Hoppas att även inser att när Åkerfeldt growlar - då pratar vi growl i absolut världsklass :)