måndag 2 mars 2009

Bok och baguette

Idag läste jag som sagt högt första kapitlet ur Modellen /2007 av Lars Saabye Christensen. Det gick bra och mina åhörare blev tagna både av hans språk och romanens problematik. Den lånades ut omedelbart. Det är riktigt roligt att kunna presentera en författare som ingen tidigare tagit del av. Förvånande, nej egentligen inte. Den första bok jag läste av honom var Halvbrodern /2002. Det var en stark läsupplevelse. Har nu själv lånat Saabyes cirkus /2008. Det ska bli spännande att se om jag tycker lika bra om den som hans tidigare.

4 kommentarer:

Helena sa...

Har velat läsa den här boken hur länge som helst. Har t.o.m. lånat hem den ett par gånger men aldrig tagit mig tid. Nu ser jag detta inlägg som en påminnelse om att det nu är dags att slå till. Och så har du börjat på Oscar Waos... Den står på min lista just nu. Hörde någon på TV beskriva den som en Räddaren i nöden fast på spanskamerikanska. Låter ju oemotståndligt.

Anonym sa...

Helena, ja faktiskt, det har jag inte tänkt på, räddaren i nöden, kanske, men den här killen har lite mer emot sig.
Signe

Hermia Says sa...

Bra idé läsa ett kapitel! Som alternativ till novellen. Antecknas!

Anonym sa...

Hermia, eller hur, inte så dumt med ett kapittel. Flera dock som vill att jag sa fortsätta läsa nästa kapitelle veckan som kommer, de vill höra hela boken.
Det är ju roligt men det blir svårt då det kommer olika personer.
Nej säger jag då ståndaktigt, detta är bara ett smakprov.
Jag skulle vilja tilgodose allas önskemål. Kul är det i alla fall att det hela kommit igång nu! Folk kommer.
Hur går det i Gävle?
Signe