lördag 14 mars 2009

The Visitor

Vilken fantastisk film jag sett nu i kväll, The Visitor /2008. Så mycket utveckling och kärlek samtidigt som den är otroligt sorglig. En äldre man vars liv gått i stå återvänder till New York och finner illegala invandrare som hyresgäster i sin lägenhet. Lägenheten har stått tom länge. Han är där pga att han måste hålla ett föredrag om en bok till vilken han på pappret är medförfattare till, han har egentligen inte skrivit något själv. Jag hade kunnat gråta mig igen hela filmen om jag varit på gråthumör, vilket jag inte var, tyvärr. Det par som flyttat in i Walter Vales lägenhet är båda illegala flyktingar i USA. Efter 11/9 skickar man tillbaks så många man kan av de muslimer som kommer in i landet utan visum eller uppehållstillstånd. Så även denna livsbejakande musiker Tarek. Tareks mamma Mouna spelas av den intressanta/duktiga skådespelerskan Hiam Abbas, som också spelade den palestinska kvinnan i filmen Citronlunden. Filmen är regisserad av Tom McCarthy som tidigare gjort filmen The station agent /2003. Detta är en film om en man, en äldre man, som inte tror att det finns något mer för honom i livet, men också en film om hur stark längtan tillbaks till sitt ursprung och sina rötter kan vara! Filmen är verkligen sevärd. Den finns nu att hyra på biblioteket.

Inga kommentarer: