söndag 1 mars 2009

Vädermannen

Tänker inte orda något mer om Vädermannen /2008 av Ulf Lundell. Men det ska bli roligt att diskutera den i bokcirkeln på torsdag. Jag tror det kommer att gå livat till.
Just nu läser jag in mig på Modellen /2006 av Lars Saabye Christensen. En Norsk författare som jag uppskattar mycket. Jag läste boken när den precis kommit ut men imorgon ska jag läsa högt ur den för mina lyssnare under rubriken "Bok och Baguette".
Jag tyckte mycket om den då och gör så fortfarande. Huvudpersonen Peter Wihl, konstnär till yrket, ska ha en samlingsutställning. När han håller på med sina sista alster förlorar han vid flera tillfällen synen. Här följer en inre etisk kamp, att leva utan syn eller tillåta sig att ingå en pakt med djävulen. Kroppsdelar går ju idag att köpa!
Nej nu ska jag gå ut i solen och ta en långpromenad!

1 kommentar:

Anonym sa...

Det vore hemskt roligt om du hade lust att sammanfatta vad ni i bokcirkeln sa kring boken "Vädermannen" Du kan väl fråga om de i bokcirkeln har funderat något över namnen i boken.
X: är precis som namnet indikerar en föredetting, en kicksökare, som tar kokain och kör snabba motorcyklar.
Jackie: Lundells första bok om flummaren och hippiekillen heter "Jack" Huvudpersonens dotter heter Jack(ie) och kommer från Amerikas västkust där hippierörelsen föddes, bor ihop med junkies.
Edit: en direktöversättning av det engelska ordet edit är redigera. en redigerad dröm?