måndag 14 september 2009

Hypnotisören

Jag har lyssnat till Hypnotisören /2009 av Lars Kepler. Uppläsare är Peter Andersson, hans mörka lite spännande röst gör sig här. Boken är skriven under pseudonym och det är författarparet Alexandra Coelho Ahndoril och Alexander Ahndoril som döljer sig bakom Lars Kepler. Det tog inte många månader innan tidningen Expressen lyckades spåra dessa två. Men under de månader spekulerades det vilt. Detta gjorde förstås sin del till att boken såldes explosionartat till förlag världen över. Svenska kriminalförfattare går bra utomlands men jag undrar verkligen om de utlänska förlagen gjorde en så bra affär denna gång. Efter genomläsning så sänker jag boken helt. Visst en bladvändare med spänning. I alla fall första halvan av boken, sedan byter författarna spår och den tappar fart.
Handlingen i stort: Läkaren tillika hypnotisören Erik Maria Bark blir inkallad för att hypnotisera en ung pojke som ligger inlagd på ett sjukhus svårt knivskuren. Han hittades i hemmet där modern och yngre syster slaktats. Fadern har hittats i ett omklädningsrum också han slaktad. Nu vill kommissarie Joona Linna att Erik Maria Bark ska hypnotisera den unga pojken för att få reda på vad som hänt och för att om möjligt rädda den äldre systern som är försvunnen. Mycket tidigt i boken avslöjas att den unge pojken är den troliga mördaren. Pojken rymmer från sjukhuset och nu följer en jakt på honom. Pojken är ute efter att mörda alla, så nu ligger Erik Maria Bark pyrt till, så även hans hustru och deras son. Jag blir sjuk av allt detta våld mot unga människor och av unga. Spekulation anser jag. Det som boken också saknar är ett samhällsengagemang som annars ger kriminalromanen ett berättigande. En bra kriminalroman vill jag ska ge mig en insikt! Men här blir det bara trams.
Författarparet Alexandra och Alexander Coelho Ahndoril skriver annars mycket bra och seriösa böcker. Inte några höga siffror på utlån men de läses!
Alexander skrev boken Regissören /2006 som handlar om Ingmar Bergman och Alexandra kom samma år med boken Birgitta och Katarina som handlar om Heliga Birgitta. Båda dessa böcker blev mycket uppmärksammade.

5 kommentarer:

Anonym sa...

Jag håller fullständigt med dig om Hypnotisören. Den blev ganska så platt för mig. Ingen bok som jag rekommenderar.

Anonym sa...

Jag gillar att läsa deckare och jag blev alldeles darrig av Hypnotisören, jag har inte läst författarparets andra böcker, men jag är redan ett hängivet Keplerfan. Så läckert, mystiskt och spännande. Men smaken är ju olika. Sigrid

Anonym sa...

Sigrid, ja det är en himla tur att vi tycker olika!
Signe

Anonym sa...

.. och jag struntar (efter att ha läst Signes recension här,tack) i "Hypnotisören", men fortsätter däremot att med fröjd läsa Al. Coelho Andhorils andra böcker - jag har läsat de av hennes böcker som finns hittills.
Nej, ingen hypnotisör - annat än hypnotisören Peter Andersson.
Den rösten .....
Det händer att Dramatenskådespeöaren Peter Andersson läser Dagens dikt i radions P 1 - coh då stannar jag mitt i språnget, förhäxad, förtrollad, förförd.
Så mer Peter Andersson till det lyssnade folket - och mer tavlor av
Helene till det konstälskande folket. (De smakprov som jag har sett här på bloggen har verkligen imponerat!)

lena kjersén edman

Anonym sa...

Lena, du är alltför generös, jag blir generad och rodnar inför ditt beröm! Jag målar, tecknar när jag är full av känslor, jag kan egentligen inte alls. Tack dock!
Och hypnotisören är självklart Peter Andersson, du har helt rätt där.
Signe