tisdag 15 september 2009

The Reader

Hyrde filmen The Reader /2008 i helgen. Kunde inte vänta på bibliotekets exemplar som visserligen kommer inom kort, (har nu kommit). Men vilken fin film, så tragisk och stark i sin stilla känslofulla berättarton! Blir nyfiken på boken Högläsaren /1997, som ligger till grund för filmen The Reader, skriven av den tyska författaren Bernhard Schlink. Jag har lånat boken och ska försöka läsa den i helgen. Jag känner att filmen fokuserar för mycket på kärleksrelationen mellan den unge pojken och den betydligt äldre kvinnan. Jag saknar det som kvinnan gjorde under kriget och varför hon blir dömd till ett så långt straff. Det framkommer inte riktigt i filmen. Jag söker information på nätet och hittar en text på Stockholms stadsbiblioteks hemsida.
"Detta är en roman om kärlek, om den första kärleken och den sexuella upptäckten. Men framför allt handlar boken om Tysklands skuldbörda efter kriget. Många kritiker hyllade boken men Schlink fick också kritik för att han gör något förbjudet: påstår att nazisterna var människor."
(återkommer inom kort med mer)



1 kommentar:

Anonym sa...

Jag har varit sugen att se denna film sedan jag hörde talas om den, får lägga den på min önskelista, den börjar bli lång nu. Hoppas att du haft en bra sommar.

Kramar Lena