onsdag 9 september 2009

Väninnan

Igår kväll hade vi höstens första Sticka och Läs. En av bokcirklarna jag har här på biblioteket. Vi var tolv personer. Alla med stickning i beredskap och boken Väninnan /2008 av Eva Franchell läst. Vi var alla överens om att boken var intressant och klart läsvärd. Insiderkunskapen och tidsperioden i den socialdemokratiska eran gjorde den aktuell för oss och igenkänningsfaktorn var hög. Inte många hade självmant valt att läsa denna bok men var glada att jag valt den. Det är ju ingen egentlig skönlitterär bok utan står på hyllan Lz-biografier om speciella personer. Eva Franchell har skrivit boken för att hon vill ge oss en sann bild av Anna Lindh som blev mördad den 11 september 2003. Eva Franchell berättar om tio år inifrån Rosenbad 1994-2004, de tio år hon arbetade tillsammans med bla Anna Lindh som pressekreterare. Hon skriver på tredje sidan från slutet:
"Hur skulle jag kunna sammanfatta den hisnande tid jag upplevt? Jag har grubblat över det i många år. Anna visste att jag ville skriva och vi målade ofta upp spännande intriger när vi satt och pratade på våra flygresor. När hon dog trodde jag inte att det skulle bli någon bok. Till slut satte jag mig bara ner och skrev min historia så som jag uppfattar den. jag skrev den för att förstå vad jag gått igenom"
Det är jag mycket glad för att du gjorde, att du skrev boken Eva Franchell!

"Ylva Anna Maria Lindh, född 19 juni 1957 i Enskede i Stockholm, död 11 september 2003 i Stockholm, var en svensk politiker (socialdemokrat). Hon var riksdagsledamot 1982-1985 och 1998-2003, miljöminister 1994-1998 samt utrikesminister från 1998.
Lindh utbildade sig till jurist och valdes till 1984 till Sveriges socialdemokratiska ungdomsförbunds första kvinnliga ordförande."... "Lindh mördades hösten 2003 då hon arbetade med folkomröstningen om införande av euro som valuta och sågs som en av de främsta kandidaterna att efterträda Göran Persson som partiledare för socialdemokraterna. Den 10 september angreps Lindh av knivmannen Mijailo Mijailović i centrala Stockholm. Lindh avled på Karolinska sjukhuset i Solna den 11 september."

hämtat från Wikipedia

2 kommentarer:

Den luttrade bibliotekarien sa...

Läs och sticka - vilken fantastisk idé! Vad får du allt ifrån?

Anonym sa...

Hej du luttrade, just den här idén fick jag efter att ha läst den underbara boken Knitalong av Larissa Brown (som vi förståss har på biblan). Där läser dom visserligen inte men varför inte slå ihop två roliga saker och göra det samtidigt, och det gick hur bra som helst.
Signe