lördag 8 augusti 2009

Bodil Malmsten

Det är alltid lika givande att lyssna till eller läsa Bodil Malmsten. Idag var hon sommarpratare i P1. Med sin ärlighet lyckas hon alltid få mig att känna mig modig. Hon får mig att förstå att tiden går så fort och att det finns så få stunder av riktig lycka. Att ta vara på de stunderna är livsnödvändigt och jag ser förfärat att även min tid rinner och porlar iväg.
Tack Bodil, du har i mig en mycket stor beundrarinna.

I gårdagens Nynäshamns Posten fanns en intervju med min chef, Nynäshamns Kultur- och fritidschef. Den gjorde mig så upprörd. Män i maktens korridorer som tar åt sig äran av mitt arbete, sådant gör mig förbannad. Ni som följer min blogg vet att jag skrivit om Arthur Hultling och den fantastiska skulpturutställning han skapat under femton somrar på ön Öja/Landsort. Arthur börjar bli gammal och vill att någon annan ska driva denna verksamhet vidare. I april skänkte han därför i ett gåvobrev organisationen "Kulturbryggan" till kommunen. Några veckor efter detta fick jag efter under ett samtal med min chef i uppdrag att se över om biblioteket och vår konsthall skulle kunna inrymma denna verksamhet under rådande budget. Jag satte mig på tvären, rent av vägrade och sa att man kan inte driva ett sådant projekt i kommunal verksamhet utan extra ekonomiska resurser, och under den budget som jag idag har finns ingen som helst möjlighet. Vid ytterligare ett samtal en vecka senare frågade jag vad som skulle kunna hända mig nu när jag vägrat.
- Självklart kan du få sparken om du vägrar, blev svaret. Min chef är inte dummare än att han tog mig på allvar och vi beslöt att ha ett samtal tillsammans med Arthur Hultling för att diskutera vad verksamheten utifrån hans perspektiv har kostat, förutom de månader av eget engagemang han lagt ner på detta efter sin pensionering.
Vi gjorde upp en budget som min chef nu lagt fram för Kultur- och fritidsnämnden. Förslaget kommer troligen att tas då nämnden har sitt första höstmöte i augusti. Beslut i frågan måste självklart tas av kommunfullmäktige och om de tillstyrker ge biblioteket extra ekonomiska resurser på si så där 250 000 kronor/år. Att det är min chef som blir intervjuad kan tyckas är en självklarhet för många men inte för mig. Att bli helt förbigången får mig att se rött och självklart ett ärende för uppsägning och då av mig själv!!!
Om jag är orolig för kommentarer från högre ort, nej inte ett dugg, det är ändå ingen i denna kommun som läser min blogg, om det i maktens korridorer läses något överhuvudtaget.

2 kommentarer:

Berit sa...

vi har så många gemensamma intressen så jag börjar undra...
När jag letade efter dokument om signe Thiel efter att ha lyssnat på "Hon älskade"..kom din blogg plötsligt upp. Där fanns min favoritfilm Veronikas dubbelliv, Bodil Malmsten, och du som jag är konstnär mm
Kul att vara inne på din blogg.du får gärna besöka min.
Mvh
Berit sinnermark
www.beritsinnermark.se

Anonym sa...

Hej Berit, jag borde lägga in en funktion som ger mig ett mail varje gång någon kommenterat på bloggen. Det kan ju faktiskt omma kommentarer på äldre inlägg, ska fixa det. Jag det verkar faktiskt som ett spännande möte...
Signe