onsdag 19 augusti 2009

Bokkollo

Just nu bör jag läsa in mig på Jane Austen, boken Livets gåtor /2009 av Vivi Edström. Jag ska presentera boken Sanditon /1975 på bibliotekets bokkollo. Vi åker till Bommersvik i morgon och blir där i tre dagar för att läsa, prata böcker, se film och förhoppningsvis bli klokare!!! De tolv första kapitlen i boken Sanditon är skrivna av Jane Austen och de övriga av någon som kallar sig Marie Dobbs. Någon framsidesbild har jag inte lyckats hitta till denna utgåva. Den jag hittade är från en engelsk upplaga från 2009. Den har jag fått låna av Gunilla. Det var också hon som tipsat mig om boken Sanditon. I denna nya upplaga från 2009 är medförfattaren en helt annan, Juliette Shapiro. Samtidigt bör jag fortsätta läsa Reginald Hills bok Döden löser alla problem /2009. Denna bok är en parafras på Sanditon men i detektivromanens form.
Men det gör jag alltså inte, jag läser Ikea katalogen som låg i brevlådan. En stor njutning, som alltid, kan jag upplysa om. Redan på sidan nitton kan jag läsa "Gör om ditt vardagsrum utan att göra hål i plånboken", men tänk om jag redan har hål i den då? Det enda jag skulle vilja ha från det uppslaget är den fantastiska datorn, en Mac, värd ca 30 000 kronor. Samarbete där alltså, Apple och Ikea. På sidan tjugonio öppnas ögonen på vid gavel. En matta, en mycket liten sådan, för nitton kronor, hör och häpna den heter Signe! Tänk att jag nu också ska bli trampad på av ett stort antal människor jorden runt, inte roligt alls. Det kunde vällan varit en matta för tretusen eller mer. Ut åker Ikea katalogen. Nu får jag skärpa till mig.
Sanditon är en utsökt bok i verklig Jane Austen anda. Men den är inte omnämnd i någon biografi, inte i Vivi Edström heller. Det är alltså ingen bok av Jane Austen måste jag nu konstatera.
Men vad är det då?
Jag återkommer nog inte till bloggen förrens på söndag efter våra dagar på Bommersvik. Men då hoppas jag kunna rapportera om mycket.

Inga kommentarer: