torsdag 13 augusti 2009

Milk

Hemmabio blev det igår kväll, jag såg filmen Milk /2008 i regi av Gus Van Sant. Det här är än så länge årets bästa film! Sean Penn gör ett helt bedårande porträtt av Harvey Milk. Harvey Milk var den förste i USA som öppet gick ut med sin homosexuella läggning. Han stred för att de homosexuella i USA skulle få samma rättigheter som övriga medborgare. 1978, samma år som Harvey Milk mördades lyckades han och hans partikamrater genomdriva en lagändring. Kärlek mellan män/kvinnor var innan dess en kriminell handling. Samtida med Harvey drev den kristna fundamentalisten Anita Bryant, som vann sina väljare genom att tala om det "orena" och "guds vilja" i motsatt riktning. Gamla journalfilmer gör filmen mycket autentisk. Okunnig som jag är måste jag erkänna att jag inte kände till denna politiska kamp i USA. 1.a kunskap skulle mina kollegor säga!
Filmen kommer inom kort att finnas att hyra på biblioteket.
Rekommenderas!




Inga kommentarer: