torsdag 27 augusti 2009

Flickan under gatan

För någon vecka sedan lyssnade jag till boken Flickan under gatan /2007 av Anders Roslund och Börge Hellström. Uppläsare är Shanti Roney, han är helt suverän, jag älskar hans torra osentimentala röst. Ungefär samtidigt som jag lyssnade till boken höll Jan Guillou sitt sommarprogram, han pratade om Roslund/Hellström och menade att dom är de bästa svenska kriminalförfattarna just nu. Jag är böjd att hålla med trots att Guillou är jävig. Han äger ca 40 % av piratförlaget som ger ut deras böcker. Roslund och Hellström har gjort ett fantastisk förarbete och har mycket på fötterna innan dom skriver sina böcker, tillsammans. Detta är deras fjärde roman och jag kommer absolut att läsa alla. Ewert Grens är den poliskommissarie som tillsammans med bla Marianne Hermansson får flera fall att lösa. En natt står 43 barn på gatan, i lika kläder men utan tillhörigheter. De är rädda och drogade, pratar inte svenska. Samtidigt sitter en ung flicka i kyrkan (kommer inte ihåg vilken), stilla i många timmar. Henne får vi följa i tid och tankar då hon återupplever sin tid under gatan i Stockholms kloaktunnlar/tunnelbanenedgångar och försvarsutrymmen. Det finns verkligen en samhällskritik här, dessa barn som inte någon tar ansvar för utan används i ett vinstdrivande spekulationssyfte. Och vem idag tar sitt ansvar för dessa unga hemlösa människor som lever i en skuggvärld. Jo ideella föreningar och kyrkan, människor utanför den kommunala verksamheten. Det är bra men också mycket skrämmande.
Rekommenderas!

Inga kommentarer: