måndag 6 juli 2009

Ingenstans i min fars hus

En bok jag verkligen vill rekommendera är Ingenstans i min fars hus /2009 skriven av Assia Djebar. Jag läste denna självbiografiska roman förra veckan och kunde knappt släppa den ifrån mig.

"Assia Djebar, pseudonym för Fatima-Zohra Imalayens, född 4 augusti 1936 i Cherchell, är en algerisk författare, översättare och filmskapare. De flesta av hennes verk handlar om de hinder som kvinnor möter, och hon är främst känd för sitt feministisk ställningstagande.
Djebar betraktas som en av Nordafrikas mest kända och inflytelserika författare och hon valdes till Georges Vedels efterträdare på stol 5 i Franska akademien 16 juni 2005 som den första författaren från Maghreb att uppnå ett sådant erkännande." hämtat från Wikipedia.


Fyra av hennes böcker är översatta till svenska och på biblioteket har vi faktiskt alla fyra! Strålande tider då hon "troligen" kommer att tilldelas Nobelpriset i litteratur vilket år som helst.

Berättelsen börja då den lilla flickan är tre år, hon har inget namn, och slutar då hon är runt sexton. Hon ramar in sin berättelse med hjälp av olika platser som hemmet, staden, skolan, badhuset. På de platser och i dessa miljöer utvecklas hon och går från barn till vuxen. Hon har förmånen att få studera men inte ett ögonblick utan kontroll från sin far. Allt hon tar sig för, allt hon gör bevakas av hennes inre förfärande oro för vad hennes far skulle tycka och tänka. När den lilla flickan lär sig läsa inser hon att det finns ett liv utanför hemmets väggar och traditioner, ett liv som hon visserligen ser dagligen bland de européer som lever i Algeriet, alla de kvinnor som får gå utan gandoura. Hon blir litterär och kommer aldrig att kunna sluta läsa. Assia Djebar förnekar aldrig sin religiösa tro eller sitt ursprung men hon väljer ett annat sätt att leva. Det som fascinerar mig mest är Assia Djebars språk och formbygge. I varje kapitel snurrar hon runt i sin egen text, vrider den fram och åter för att göra den tydlig, för att hitta sina egna tankar och troligen också för att göra det förståligt för mig som tar emot hennes text. Helt njutbart!

Inga kommentarer: