söndag 2 november 2008

Bryter Layter

Kanske det går bättre att lyssna till till den här låten Northen Sky från albumet Bryter Layter. Jag ser att de tagit bort kopieringsmöjligheterna till den förra jag lagt till ´Cello song. De flesta av Nick Drakes låtar kan du lyssna till på YouTube. Jag har haft en helhelg med Nick Drake, lyssnat igen albumen, Time of no reply, Pink moon, Bryter Layter och Five leaves left. Nick Drakes ton är genomgående mjuk, men albumen har ändå helt olika karaktär. Jag tror jag tycker bäst om Bryter Layter, här tar han in fler instrument och orkestrering, även fler röster. Ett varierat album.
Jag får nog hålla med Anders som lånat ut sina skivor att han hör hemma på toptiolistan.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Jag blev så sugen att lyssna på honom igen, så nu ligger Bryter Layter i skivspelaren. För mig har han varit en sådan som jag lyssnat på under vissa perioder och då nästan bara på honom. Han ger mig tröst och en känsla av att jag kan vara den jag är. När min mamma dog för några år sedan så lyssnade jag bara på honom och då allra helst Five leaves left, den skiva som jag älskar allra mest. Det kändes som att han var med mig.

Anonym sa...

Hej Lena, du är stor som delar med dig. Han har som jag också tycker en läkande verkan. Viss musik kan göra att man blir mer ledsen än man var innan men Nick Drake får mig att flyta med, att finnas med.
Signe